Dobra predskazanja – Teri Pračet, Nil Gejmen



Gledano iz današnje perspektive, kada na koricama knjige vidite duo Pračet-Gejmen, znate da vas očekuje vrhunska zabava. Međutim, devetesetih godina 20. veka, kada su autori došli na ideju da zajedno napišu roman, stvar je bila malo drugačija. Kako sami kažu, Nil Gejmen još nije bio Nil Gejmen, a Teri Pračet je bio samo Teri Pračet. Sada, trideset godina kasnije, interesovanje za ovo delo ne jenjava, naprotiv, u porastu je, naročito otkako je obelodanjeno da će po ,,Dobrim predskazanjima” biti snimljena istoimena mini-serija. U jednom od intervjua Gejmen je napomenuo da je adaptacija ove knjige bila jedna od poslednjih Pračetovih želja.


,,Dobra predskazanja” nose podnaslov ,,Lepa i tačna proročanstva Agnes Nater, veštice”. U pitanju je, kao što se od pisaca moglo i očekivati, savremena komedija sa elementima fantastike koja obrađuje jednu od najvećih tema čovečanstva – dolazak Apokalipse. Sve počinje rođenjem Antihrista, odnosno kada je časna sestra Meri Rečita iz Brbljivog Reda svete Beril, odani Satanista od rođenja, napravila malu pometnju pri zameni beba u porodilištu. Naime, na početku je sve išlo po planu, ali je mali Antihrist, poznat i kao Protivnik, Uništitelj Kraljeva, Anđeo Bezdane Jame, Velika Zver koju zovu Zmajem, Princ Ovog Sveta, Otac Laži, Sotonin Nakot i Gospodar Tame ipak dospeo u pogrešne ruke. U pitanju je bio problem u komunikaciji, znate, od časnih sestara iz  Brbljivog Reda se teško može očekivati da se sporazumeju prostim namigivanjem i klimanjem glave. A baš su na to bile primorane jer se veliki plan odvijao u prisustvu oca bebe, jednog običnog ,,neposvećenika”.

Jedanaest godina kasnije, Sudnji dan je na pomolu. Ako je verovati proročanstvu Agnes Nater, svet će se okončati u subotu. Bitka Pakla i Raja, planirana eonima, konačno je pred vratima, ali nebeski izaslanici na Zemlji, anđeo Azirafal i demon Krouli, toliko su zavoleli svoj život na ovoj planeti da im se ne mili da se on okonča. Njih dvojica će se udružiti u pokušaju da pronađu Antihrista i zaustave Apokalipsu, a u svemu tome će im pomoći Anatema Divajs, čukun-čukun-čukununuka proročice Agnes.

Sve je spremno za dugoočekivani performans. Obe zaraćene strane okupile su vojsku, Četiri Jahača Apokalipse su zajahala, ali nešto je krenulo po zlu – od Antihrista nema ni traga. Naime, dečak za kog se mislilo da je Gospodar Tame, nazvan, zarad simbolike i lakšeg praćenja situacije – Vorlok – pojma nema o onome što sledi. Malo je reći da je ,,ekipa odozdo” besna na svog izaslanika na Zemlji, demona Kroulija kom se u ovom trenutku ne piše dobro. Za to vreme, Četiri Jahača, Rat, Glad, Zagađenje i Smrt, vreme ubijaju šoljicom čaja. Vremena se menjaju i valja biti u toku sa zbivanjima, tako je Zaraza penzionisana tridesetih, a na njeno mesto je došlo Zagađenje. I ne samo to, motorna vozila su odavno u upotrebi, pa zašto bi Jahači jahali konje kada mogu da se voze na motorima? Kacige i kožne jakne na kojima piše ,,Anđeli pakla” bile su baš zgodan detalj. Moderni stajling omogućavao je lakše uklapanje u svet i lakše obavljanje posla (svi osim Smrti su morali da budu prilično kreativni), ali im je baš taj stajling nakačio i lokalne motorcikliste koji su po svaku cenu želeli da budu deo kul ekipe i jedva su se dogovorili koje će Velike Životne Probleme predstavljati. I tako su konačno Smrt, Glad, Zagađenje i Rat krenuli ka mestašcetu koje će uskoro postati epicentar Armagedona, a za njima su putovali Teška Telesna Povreda, Surovost Prema Životinjama, Stvari Koje Ne Rade Kako Treba Čak Ni Kad Ih Lupiš Ali U Potaji Bezalkoholno Pivo, i Mnogo Fini Svet.

,,Dobra predskazanja” koketiraju sa dobro poznatim verskim tekstovima i vekovima građenim predstavama Sudnjeg dana. Ipak, humor i inteligencija ovog romana počivaju upravo na ,,spuštanju” onostranog na zemlju i ideji da čak i bića koja smatramo superiornim mogu da naprave kardinalnu grešku. Naročito ukoliko se (opet) uzdaju u ljude. Združivanje anđeoskog i demonskog koncepta zarad višeg cilja, kao i davanje ljudskih, često stereotipima obojenih osobina, nije nova ideja, a i dan danas postoji kao lajtmotiv u pristupu ovakvim temama (kod Gejmena pogotovo, setite se njegovog Lucifera, gotovo preslikan Krouli, zar ne?). Kao ideja vodilja, međutim, može se uzeti uverenje da ništa nije potpuno crno ili belo, čak ni paradigme Dobra i Zla, i da čitavo ljudsko postojanje bitiše u nebrojenim nijansama sive. Pa ako viša bića nisu savršena, kako to možemo očekivati od ljudi? Uzmimo za primer opis časnih sestara zbog kojih je i došlo do čitave pometnje:

,,Časne sestre su većinom bile staromodne Satanistkinje, kao i njihovi roditelji i dede i babe pre njih. Tako su vaspitane i nisu bile, kad se sve uzme u obzir, naročito zle. Ljudska bića uglavnom to nisu. Samo ih ponesu nove zamisli, kao što je nazuvanje cokula i pucanje u ljude, ili zaogrtanje čaršavima i linčovanje ljudi, ili odevanje u izbledele farmerke i sviranje gitara pred ljudima. Ponudite ljudima novu veru i odgovarajući kostim, pa će to slediti srcem i dušom. U svakom slučaju, to što su vaspitavane kao Satanistkinje ublažavalo je čitavu stvar. Bilo je to nešto što se radi subotom uveče. A ostalo vreme provodite tako što naprosto živite što bolje umete, baš kao i svako drugi.”

Udružene snage Pračeta i Gejmena iznedrile su najbolje od obojice. Gejmenovo interesovanje za božanstva pokazalo se kao ključno za nastanak romana, uostalom, ,,Dobra predskazanja” jesu načelno bila njegova ideja. Njegova sklonost ka uplitanju natprirodnog u savremeno okruženje pokazala je čitaocima kako Pračetov humor funkcioniše van Disksveta. Pračetove igre rečima i veština pisanja dijaloga dali su Gejmenovim idejama sasvim nove, a opet tako poznate glasove. Uostalom, da li biste na mestu Smrti mogli da zamislite bilo koga osim Pračetovog Kosača? I fusnote. Famozne fusnote bez kojih Pračetovi romani ne bi bili to što jesu, a u kojima se, vidimo, sasvim fino snašao i Gejmen (pisci su, naime, jedan drugom pisali fusnote). A povrh svega toga, ljubav prema čovečanstvu i suludo optimistična vera u njihovu dobrotu, uprkos nesavršenostima kojima svakodnevno prisustvujemo. To su sastojci koji čine ,,Dobra predskazanja”, specijalitet koji su zajedno mogli da smućkaju samo majstori poput Pračeta i Gejmena.

Ocena: 5/5
Izdavač: Laguna


CONVERSATION

10 comments:

  1. Hhahahahaha pa umrla sam na ove dodatne motocikliste novopridošlice timu jahača apokalipse. Obavezno moram ovo da pročitam presmešno je. Ja nisam fan Pračete , jer sam čitala samo Morta i to prerano ( pa nisam razumela humor) i ničega se iskreno ni ne sećam,ali sam htela da pročitam onog Erika ( Fausta) , jer mi deluje vrlo smešno i mnogo volim originalnog Fausta.
    Nisam imala pojma da snimaju seriju po ovoj knjizi sigurno će biti super , jer je i American Gods predobra serija , mada nisam još odgledala ni novu sezonu American Godsa izgleda da ovi brze ekranizuju Gejmenove knjige no što ja uspevam da ih pogledam ili pročitam. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. A tek da vidiš raspravu koja je prethodila konačnim imenima :) To je, recimo, baš Pračetov fazon.
      Ja bih ti preporučila da počneš sa knjigama o vešticama. One su mi uvek bile najbolje i najsmešnije.
      Serija počinje za koji dan, premijera je 31. maja. Jedva čekam! <3

      Delete
    2. Imena su posebna priča, genijalno i svaka čast prevodiocu takođe!:)

      Delete
    3. To je Papićev prevod, sami počeci Lagune. Nekako mi se kod njegovih prevoda Pračeta uvek činilo da se baš vidi da je to radio iz ljubavi :)

      Delete
  2. Tvoj tekst je jedno dobro predskazanje svima nama koje tek čeka čitanje Pračetovih knjiga. Uvek se ismejem i nekako oraspoložim jer tako lepo predstaviš priču, pa otprilike mogu da naslutim kakva će biti konačna ocena. Nisam znala za saradnju Gejmena (barem njega sam, eto, čitala) i Pračeta, ali mi deluje da su slične stvaralačke energije i ne čudi me što su se dobro uklopili. I vest o seriji mi je nova, odlično!:) Sve u svemu, zabeležila sam knjigu, hvala na još jednoj odličnoj preporuci.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vidiš, ovo bi mogla da bude idealna knjiga za tvoje upoznavanje sa Pračetom! :)

      Delete
  3. Citala sam knjigu pre 10ak godina otprilike i jedna mi je od boljih Pracetovih. :D Tada nisam znala za Gejmena, tj. njegovo ime mi nije nista znacilo. Mort mi se isto izuzetno dopao, i obe knjige su me bas puno nasmejale. Nadam se da ce ova ekranizacija uspeti, jer me prethodne nisu odusevile (mislim na ekranizacije njegovih drugih romana). A Gejmena sve kao hocu da citam ali kako se vecina njegovih knjiga klasifikuje kao horor, onda odustanem. Inace, Nordijska mitologija mi se jako dopala.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I ja sam čitala ,,Dobra predskazanja" pre nego što sam uopšte i znala ko je Gejmen. Davno beše. :)
      Odlučila sam da se podsetim knjige pre serije a i da uklopim recenziju tik pred emitovanje.
      Ja nikada nisam bila neki bogzna kakav Gejmenov fan. Pročitala sam nekoliko knjiga, ali nijedna nije horor, tako da slobodno možeš neke od tih - Američki bogovi (i dalje mi je apsolutni favorit od njegovih), Uspavana i vreteno (o njoj sam i pisala na blogu), Zvezdana prašina, Knjiga o groblju (deluje kao horor, ali više je dečja) i Nikadođija (ona mi je bila najslabija). Eto, možda pomogne :)

      Delete
    2. Hvala na preporukama! :)) Znaci kad cujes misljenja nekoga ko je i citao te stvari. :) A citala sam recenziju za Uspavanu i vreteno, i na spisku mi je. :) Serija Americki bogovi mi se nimalo nije dopala, htela sam da prekinem da je gledam posle 3. ili 4. epizode ali sam se naterala da je nastavim do kraja sezone i imam jako lose utiske. Nadam se da je knjiga bolja...

      Delete
    3. Pa... drugačija je. Nekih stvari iz knjige nema u seriji, a neke stvari su, čini mi se, dodali (ili ih se ja ne sećam). Probaj onda sa ovim kraćim knjižicama, čisto da opipaš teren :)

      Delete