Preporuka: Nove TV serije inspirisane književnim delima (2017)

Nikada nisam bila bogzna kakav filmofil, ali serije... Serije su već druga priča.


Ne volim da idem u bioskope i nekako mi je uvek teško da se nakanim da odvojim dva sata za gledanje filma (kad gledam film kod kuće, prekidanje se podrazumeva, uvek postoji neki razlog za pauzu). Sa druge strane, serije volim otkako znam za sebe i nije mi problem da napravim višečasovni maraton u toku dana. Objašnjenje? Ne postoji, prosto je tako. Zbog svega toga mi je izuzetno drago što je konačno došla era serija. Verovatno ste i sami primetili da su nedavno doživele pravi bum: sve ih je više, sve su raznovrsnije i što je najbitnije: sve su kvalitetnije.

To naročito važi za ekranizacije književnih dela. Izgleda da su „holivudske glavice“ shvatile da ukalupljivanje određene knjige u format filma često rezultira fijaskom, uglavnom zbog neophodnog kasapljenja radnje kako film ne bi bio predugačak (jedna od najpoznatijih ekranizacija knjiga, „Prohujalo sa vihorom“, oglušila se o standarde i traje čitava četiri sata), pa smo u poslednje vreme imali prilike da gledamo i filmove u nastavcima. Serije su se, stoga, pokazale kao bolji format za oživljavanje voljenih knjiga. Iako nije prva, serija Game of Thrones, adaptacija poznatog Martinovog serijala, dokazala je da publika dobro reaguje na ovu ideju, i ono što je još važnije, da se i od serija itekako može zaraditi. I onda su, jedna po jedna, krenule da se nižu nove, a kako stvari stoje, gledaćemo ih još mnogo.

Iako je ideja ovog posta skretanje pažnje na nove serije inspirisane književnim delima, moram najpre da pomenem neke od svojih favorita: Outlander (ukoliko niste čuli za Outlander, odmah počnite da googlate, zahvalićete mi se kasnije), Dickensian (kao što sam naziv kaže, u pitanju su isprepletane Dikensonove priče, serija je počela sa emitovanjem 2015. godine i još se ne zna da li će doživeti drugu sezonu), Orange Is The New Black (i dalje aktuelna, adaptacija memoara Pajper Kerman, o vremenu provedenom u ženskom zatvoru, po mom mišljenju, daleko bolja od originala), House of Cards (da, takođe zasnovana na knjizi), Sherlock (da li je uopšte potrebno komentarisati?)... O serijama koje nisu potekle sa stranica knjiga ćemo nekom drugom prilikom, ali i njih ima više nego dovoljno.

Dakle, evo moje preporuke za tri serije zasnovane na književnim delima, koje su počele da se emituju u 2017. godini:


AMERICAN GODS


Adaptacija Gejmenovog romana American Gods prvi put je najavljena 2014. godine. Fanovi su bili jednako uzbuđeni i skeptični i evo, konačno su doživeli i taj trenutak. Serija je počela sa emitovanjem u aprilu 2017. godine i čekanje se isplatilo. Već je posle prve epizode bilo jasno da je u pitanju kvalitetno štivo – što po pitanju efekata, što po pitanju glumačke postave.

Za vas koji možda niste upućeni, „Američki bogovi“ je roman objavljen 2001. godine, koji je Gejmenu doneo nagrade Hugo i Nebula (dve najprestižnije nagrade u okviru žanra) , a priča je bazirana na ideji da bogovi postoje sve dok neko u njih veruje (o istoj stvari je nekoliko godina ranije pisao Teri Pračet u „Malim bogovima“) i da od broja vernika zapravo zavisi njihova moć. Novo vreme donelo je nove bogove – ljudi su zapostavili tradicionalna verovanja i okrenuli su se novim silama – medijima, tehnologiji, najpre pomoćnim sredstvima koja danas kod ljudi bude nove tipove opsesija. Stari bogovi se okupljaju, stanje je ozbiljno – i na pomolu je rat.

Roman je zaista dobar (možda i Gejmenov najbolji), čak i za čitaoce koji nisu preterani ljubitelji fantastike i kao takav je žudeo za kvalitetnom adaptacijom. Šesnaest godina kasnije, upravo to je i dobio (da ne ureknemo). Seriju potpisuje nekoliko režisera i producenata (među kojima je i Nil Gejmen), a uloge tumače Ijan Mekšejn, Riki Vitl, Emili Brauning, Pablo Šrajber, Džilian Andreson i drugi.


HANDMAID’S TALE


Posle silnih ya distopija, red je bio i na neku malo ozbiljniju. Upravo takva je i „Sluškinjina priča“ Margaret Atvud, sumorna vizija budućnosti u kojoj čovečanstvu preti propast zbog sve manjeg broja plodnih žena. Republika Galad je rešila da tome stane na put, pa se tako plodne žene „love“ i dovode u republiku kojom vlada uznemirujući totalitarni režim. Od tog trenutka one imaju samo jednu funkciju – da imućnim stanovnicima podare naslednike.

Roman „Sluškinjina priča“ je objavljen 1985. godine, nominovan za Bukerovu i Hugovu nagradu i veoma dobro prihvaćen u feminističkim krugovima. Adaptiran je u nekoliko pozorišnih predstava i radio drama, a 1990. godine je doživeo i (ne baš uspešnu) filmsku adaptaciju sa Demi Mur u glavnoj ulozi. No, čini se da je konačno došlo njegovih pet minuta. Seriju potpisuje Brus Miler, a ulogu glavne junakinje tumači Elizabet Mos.


ANNE


 Roman „Eni iz Zelenih zabata“ (Anne of Green Gables) autorke Lusi Mod Montgomeri smatra se klasikom književnosti za decu. Napisan je 1908. godine, a nakon njega autorka je nastavila serijal o Eni u čak devet romana.

Početkom 20. veka u Ejvonliju, Metju i Marila Katbert odlučuju da iz sirotišta uzmu dvanaestogodišnjeg dečaka koji bi im bio i od pomoći na imanju. Ali greškom, ili igrom sudbine, umesto dečaka, u dom Katbertovih stiže En, temperamentna riđokosa devojčica, pričljiva i nestašna, koja često upada u probleme. Ipak, uprkos svemu, Katberovi odlučuju da je zadrže u svom domu.

Iako je prodat u više od 50 miliona primeraka, ovaj roman na našem području nije toliko poznat, kao ni sama autorka, mada će je mnogi verovatno prepoznati kao ženu koja je inspirisala nastanak čuvene serije „Put za Ejvonli“ (Road to Avonlea).

Roman je adaptiran u nekoliko navrata. Prvi put kao nemi film 1919. godine, a nakon toga nebrojeno puta u vidu filmova, radio drama, pozorišnih predstava, TV filmova i serija. Najnoviju verziju, koja je počela sa emitovanjem u martu 2017. potpisuje Netflix, a glavne uloge tumače Emibet Meknalti, Džeraldin Džejms i R.H. Tompson.

***

Sa nestrpljenjem očekujem da vidim koja književna dela će u budućnosti oživeti na ekranima. Jedna od najava kojoj sam se posebno obradovala je adaptacija Bredberijevog romana „Farenhajt 451“ (HBO). Još uvek nema najavljenog datuma, ali šuška se da će glavne uloge tumačiti Majkl B. Džordan i Majkl Šenon. Takođe, najavljena je i adaptacija „Leve ruke tame“ Ursule le Gvin. Još jedan odličan sf roman, čija će ekranizacija sigurno biti izazov.

Da li ste gledali neke od ovih serija? Koje TV serije inspirisane knjigama su vam omiljene? Koja književna dela biste vi voleli da vidite u ovom, sve popularnijem, formatu?  Neka preporuke počnu da pljušte! J

Do sledećeg posta,

Vaša Stš <3

CONVERSATION

12 comments:

  1. Odličan tekst, uz to nekako osvežavajući - super ti ide ovo ukrštanje tema, kada ubaciš uporedne prikaze knjiga sa filmovima, serijama i ostalim delima iz drugih vidova stvaralaštva.:)
    Moram priznati da ja više volim bioskop, ali kako je on nekako ispao iz opticaja, a u mom gradu godinama i ne postoji, moram da se oslanjam na gledanje "u sopstvenoj režiji", što mi je mrsko iz jednog jedinog razloga: uvek nešto prekine, iskrsne, postoji mogućnost odlaganja, itd. Serije su nešto drugačija priča, iako takođe ne upražnjavam maratone, jer volim da "mučim sebe" i doziram epizode tipa dve dnevno, podelim da duže traju.:) Mnogo me raduje što se produkcija serija u poslednjih nekoliko godina toliko razvila i nadmašila filmsku, kako temama, tako i kvalitetom, angažovanjem velikih zvezda, maštovitim pričama i oslanjanjem na knjige.

    Hvala na preporukama, za ove serije sam u poslednje vreme čula sa raznih strana, a i knjige su mi mnogi preporučivali, pa svakako čim ih nađem dajem šansu. Gejmena posebno volim, baš sam pre neki dan završila "Neverwhere" (za koju isto postoji mini-serija). "Put za Ejvonli" mi je jedna od omiljenijih serija svih vremena, baš me zanima "Eni", nisam gledala ni ranije adaptacije, iako sam kao mala čitala knjigu.

    Meni se dopadaju mini-serije tipa "The white queen", "Pillars of the Earth", "The last kingdom","Jonathan Strange and Mr.Norell", a "Game of thrones" sam počela da gledam tek pred kraj četvrte sezone, jer sam kao veliki ljubitelj knjiga i jedan od onih "loved it before it was popular" snobova bila strašno rezervisana prema ekranizaciji. Kasnije sam je zavolela, iako se knjige i dalje apsolutno ne mogu meriti sa serijom, dva različita kvaliteta.
    "Outlander" sam, npr, prvo pročitala i nekako preferiram taj redosled, jer imam utisak da očekivanja od knjige ne budu prevelika i manje se razočaraš.
    Već dugo mi je želja da odgledam "Sagu o Forsajtima" jer obožavam knjigu, ali nikako da nađem dobar torrent. Ne usuđujem se da gledam "Majstora i Margaritu", rusku verziju, pošto je u pitanju moj najdraži roman i bojim se eventualnog razočarenja. Isto važi za "Braću Karamazove", posebno osavremenjenu verziju. S druge strane, ruska serija "Idiot" mi je savršena, skoro do detalja preslikan roman.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala!

      Anne je preslatka serija (barem za sada, nisam odgledala sve, ništa ne stižem, ništa!), obavezno gledaj! Glavna glumica je kao šećer, i jedino zbog čega mi je krivo u čitavoj priči jeste što je nisu iskoristili da snime jednu dobru ekranizaciju Pipi. Samo je pogledaj, bila bi idealna! Mada, možda još uvek nije kasno :)

      Ja sam rusku adaptaciju "Majstora i Margarite" preporučivala već u nekoliko navrata, ali uvek napominjem da možda nije za svakoga, pošto je pomalo "treši" (stvarno nemam bolji izraz). Ali meni je jako draga, gledala sam je dva puta i sigurno ću opet. Mada nikako da nateram nekoga da je gleda sa mnom, ne znam zašto deluje tako odbojno. Izgleda da nemam mnogo poklonika trash kulture oko sebe :D

      Od ovih koje si navela, gledala sam "Pillars of the Earth", i "Jonathan Strange and Mr. Norell" i slažem se, obe su dobre (mada nijednu knjigu nisam pročitala, pa ne mogu da uporedim). A sad sledi ispovest koja će mnogima možda biti šok: nisam pročitala niti jednu stranicu Martinovog serijala, i ne nameravam, serija mi se dopada i trenutno mi je više nego dovoljna. Već neko vreme nemam baš strpljenja za duge sage, eto, Outlander je izuzetak, ali lako je pričati kada sam stigla tek do druge knjige :)

      Delete
    2. Slažem se, bila bi fantastična Pipi!:)

      Ja sam gledala jedino jugoslovensku (i ako se ne varam, prvu u svetu), ali veoma slobodnu adaptaciju "Majstora i Margarite" u režiji Saše Petrovića. To je dobar film, ali, nikako verna ekranizacija i zapravo je priča tu uzela neki svoj, posebni tok.
      Meni je trash ponekad privlačan, naročito 80s niskobudžetni filmovi tog tipa.:) Videla sam slike iz ove ruske verzije, Volnd je mnogo drugačiji nego što sam ga zamišljala, ali ostalo deluje u redu.

      Knjige su još bolje, ali serije ih vrlo dobro prate. Što se "Game of thrones" tiče, tu je samo prva sezona potpuno verna prvoj knjizi. Inače, razumem te, pošto nisam sigurna da li bih se danas upustila u ovaj serijal, naročito jer je poslednji nastavak izašao još 2012. i već sam izgubila zanimanje, a i nadu. Čitala sam ih još kao srednjoškolka, 2005, stvarno su odlični romani - posebno prva tri, ali valjda mi je i ta privlačnost za epsku fantastiku malo splasnula.
      "Outlander" me poalo asocira na serijal "Anđelika" koji sam baš volela kao mlađa, zbog istorijskog dela uglavnom, a isto ide u milion nastavaka. Više mi je tu problem što obično nakon treće knjige kvalitet pada i nastave da razvlače radnju "na mišiće".

      Delete
    3. Daj šansu MM, stvarno bih volela da pročitam tvoj detaljan prikaz na blogu. :)

      Čudno je to za Martina, pošto sam i sama kao klinka dosta čitala fantastiku, ali eto, on nikada nije stigao na red. A koliko sam shvatila i u slučaju Outlandera se serija razilazi sa knjigom, i to već u drugom delu. Mislim da ću definitivno to sledeće da čitam, ne znam ni sama više zašto odlažem.

      Delete
  2. 13 reasons why i Big Little Lies. Sluskinjina prica ni je sledeca na meniju ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Definitivno moram da pogledam 13 Reasons Why, svi o njoj pričaju :)

      Delete
    2. Tinejdzerska, a bas dobra. Btw. Ja sam kao klinka gledala seriju Eni iz Grin Gejbla. Nesto mi je u secanju da je imala malo (4?) epizoda, a onda se na nju nadovezao dugacki Put za Ejbonli. Lep idilican.

      Delete
    3. Put za Ejvonli je divan, mnogo sam volela tu seriju :) Za En nisam sigurna, mislim da nisam gledala nijednu pre ove.

      Delete
  3. Odličan tekst! Sluškinjina priča se mora gledati! :)

    ReplyDelete
  4. Ja obožavam iz Zelenih Zabata i put za Ejvonli... To su mi bile omiljene serije i asociraju me na detinjstvo. Knjigu nisam čitala i sada mislim da bi trebalo. :)

    Ja volim da gledam The white queen i sve knjige inspirisane engleskom istorijom. Što se tiče Pillars of the Earth, knjiga je mnogo mnogo mnogo bolja. Nijedna serija me nije toliko razočarala posle čitanja knjige. A knjiga je odlična. Promenili su nekako suštinu likova u seriji i jedva sam je odgledala. :/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nisam čitala "Stubove zemlje", možda mi se zato serija dopala :) A "Put za Ejvonli" mi je definitivno jedna od omiljenih serija iz detinjstva! :)

      Delete