Seksualni život ružne žene – Klaudija Tažes



Klaudija Tažes (1963) je brazilska književnica. Pre nego što se posvetila pisanju kojim je, kako kaže, zamenila posete psihijatru, bavila se marketingom, a sada osim knjiga kojih je napisala više od 15, piše i novinske članke i televizijske scenarije.


Roman ,,Seksualni život ružne žene” (2005) prvenstveno je zamišljen kao pripovetka, ali je autorka na predlog svojih koleginica književnica odlučila da ova priča preraste u kratak roman. Roman je ispripovedan u prvom licu iz perspektive Žusijanare, koja sama za sebe kaže da je ,,ona koju ljudi zovu ružnom ženom”, a pisan je u formi nalik na naučni rad čiji je predmet istraživanja upravo ona sama.

Ja sam ona što kad prođe kancelarijom da bi otišla po kafu ili do aparata za fotokopiranje, čuje kako dvojica kolega kao bajagi tiho komentarišu: ,,Brate, je l’ bi ti pre umro nego bio s ovom?”
Ja sam ona koju ljudi zovu ružnom ženom. Mislim, ne baš previše ružnom, više sam vrsta za koju neki tvrde da ipak ima svojih čari. Umorna sam više od čitanja o tome kako je Kleopatra bila izrazito ružna, ali je ipak zavela i Julija Cezara i Marka Antonija, kao i još stotine muškaraca koji su joj se dopali. Naravno, to što je bila kraljica svakako joj nije odmoglo u tome, naprotiv.

Ne znamo mnogo o fizičkom izgledu naratorke osim činjenice da je priroda nije obdarila lepotom po zapadnim standardima. Znamo da je gojazna, da ima prevelik nos i ne baš savršen ten. Njena pojava je, ako izuzemo tih nekoliko grubih usmerenja, u potpunosti prepuštena mašti čitaoca – svakome je dato na volju da sam definiše svoj pojam ružne žene i tako zamisli glavnu junakinju. Ovaj postupak je vrlo domišljat:  ne samo da će tako njen lik biti uverljiviji, već nema ni bojazni od toga da će se neko pronaći u detaljima i zbog toga osetiti uvređenim ili povređenim. Uostalom, kako naratorka kaže u uvodu: ,,Biti ružna žena nije samo estetska deformacija. Biti ružna žena jeste stanje duha”.

Stereotipi na koje smo navikli mogli bi da utiču na to da od glavne heroine romana sa ovakvim naslovom očekujemo nesvakidašnju inteligenciju i šarm. Žusijanara, međutim, nije previše bistra, a ni preterano harizmatična ili šarmantna. Sve veze u koje junakinja ulazi, a od kojih svaka čini zasebno poglavlje, kratkog su veka i ne mogu se zaista opisati kao emotivne. Zanimljiv je njen stav prema vezama u kojima je. Ona je čini se, prilično zaljubljive prirode, a za odbijanje na koje nailazi ili krah veze u koju je ušla uglavnom automatski krivi svoj izgled. Sa druge strane, ona u veze ulazi automatski, neretko i bez snažne fizičke ili emotivne privlačnosti, po principu ,,daj šta daš”, za šta joj je takođe izgovor to što je ružna, pa prema tome za jednu neprivlačnu ženu ima prilično aktivan seksulani život. Ipak, većina situacija u kojima se Žusijanara nalazi prozivod su njenog karaktera a neke od njih su toliko uobičajene da će se čitateljke verovatno pronaći bar u nekoj, bez obzira na to kako izgledaju.

U ženskoj je psihi da idealizuje i najmanju mogućnost za ljubavnu vezu koja joj se ukaže. Čak i onu koja ima nultu verovatnoću da se ostvari, kao kada se ružna devojka zaljubi u najlepšeg mladića iz razreda. Kad bi postojala statistika o tome koliko se puta ružna žena u životu zaljubi u običnu fatamorganu, istraživači ženske psihologije iznenadili bi se rezultatima.

Zaljubljivanje u fatamorganu nije rezervisano za ružne žene, a rekla bih da nije rezervisano ni samo za žene. Jurcanje za momkom koji na vas ne obraća nimalo pažnje takođe nije rezervisano za ružne žene, naprotiv, to se svakome događa makar jednom u životu, bez obzira na fizički izgled. Ovde se treba vratiti na komentar s početka romana, da je biti ružna žena stanje duha. Osnovna karakteristika glavne junakinje nije to što je ružna, ma koliko se na tome insistiralo, već to što očajnički traži pažnju. Takav duh postoji u raznim pakovanjima. Ma šta autorka imala na umu, ovo nije roman o ružnoj ženi već o nizu neuspelih veza, a na njih, kao što iskustvo pokazuje, niko nije imun.

Sudbina glavne junakinje nije prikazana tragično, štaviše, roman se širom sveta reklamira kao izuzetno komičan. Od knjige sa ovakvim naslovom se opravdano očekuje komedija ili makar vrlo provokativno štivo, ali po mom skromnom mišljenju roman ne ispunjava očekivanja. Žusijanarin lik je namerno iskarikiran do te mere da se često oslanja na stereotipe (posao na radiju, konstantno žvakanje bombona) i povremeno prelazi granice realnog. Takav je slučaj, na primer, sa Žusijanarinim imenom (setite se svih onih ženskih filmskih likova čudnog izgleda sa još čudnijim imenima):

Roditelji tek rođene devojčice ne mogu ni da zamisle da će jednog dana ona izrasti u ružnu ženu. Ali možda imaju predosećaj, pa takvoj devojčici odmah daju ružno ime.
Nijedna ružna žena se ne zove Nikol, a retko koja će vam se odazvati na Žulija, Letisija, Barbara ili Jasmin. Umesto toga, među ružnima ima bezbroj Krizlejna, Rozinejdi, Grejselama, Klaudiomira i svih tih nakaradnih tvorevina koje spajaju dva, ili čak tri postojeća imena u neku novu, dosad neviđenu vlastitu imenicu.

Roman se završava naglo, pismima slušateljki Žusijanarine radio emisije. Svako od njih bi trebalo da predstavjla autentično iskustvo ružne žene. U izjavama zahvalnosti, međutim, autorka otkriva da su ta pisma navodno pisale njene drugarice i podvlači da su u pitanju prelepe žene, sve do jedne. Autorkina poruka je jasna: seksualni život ružne žene isti je kao bilo koji drugi. I ma koliko ovaj zaključak bio ohrabrujući za sve čitateljke koje sebe smatraju ružnim ženama, to ga ne čini nimalo interesantnim. Ono što je meni bilo zanimljivo, međutim (negde na sredini knjige sam prosto morala da pogledam), jeste da se ni sama autorka zaista ne može okarakterisati kao ružna žena. Možda je to jedan od osnovnih problema sa ovom knjigom.

Ocena: 2/5
Izdavač: Štrik

CONVERSATION

10 comments:

  1. Nisam čitala knjigu (niti ću), ali ovo izgleda kao klasična zamena teza. Možda meni definicija seksualnog života podrazumeva i nešto drugo (napr. i bilo kakvu drugu vezu dva bića) sem sporadičnog tucanja iz sažaljenja ili bilo čega drugog jednako degradirajućeg.
    Uglavnom, ja nisam upoznala niti jednu ženu koju bih nazvala privlačnom a da nema "personaliti" u bilo kom obliku. Ružne su sve koje nemaju ništa od toga, bez obzira na dužinu nogu, boju kose, obim ovog ili onog...
    Ispala sam iz štosa oko toga kako ćeš oceniti roman. Očekivala sam pozitivnu nulu.
    Pozdravljam te :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nisi ti kriva, ponekad stvarno ne znam kako da ocenim knjige. :)
      Nije ova knjiga katastrofalna, čitala sam mnogo gore, samo mi je nekako sva bezveze. Ja sam stvarno očekivala nešto što će me zasmejati ili makar nešto izuzetno provokativno, a dobila sam nekakav mlak, politički korektan i dosadan zaključak. Počela je obećavajuće i poštujem nameru (zato sam prelomila da joj dam dvojku), ali ništa ne bih propustila ni da sam je preskočila.

      Delete
  2. "Čitala sam i mnogo gore"? - nadam se da te profesija primorala na to, inače ne znam čime opravdati to gubljenje vremena.
    Rečenica tipa " Umorna sam više od čitanja o tome kako je Kleopatra bila izrazito ružna," je stvarno imbecilna. Ne znam kako drugi na to gledaju, ali ako ja imam odbojnost da s takvom osobom u sopstvenom životu uspostavim bilo kakav kontakt, ne mogu da shvatim zašto bih čitala takvu knjigu. Ovde isključivo mislim na to da je odbojnost rođena iz dosade. Meni je takva žena beskrajno dosadna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pravdamo to malo profesijom, malo profesionalnim deformacijama :D
      Mislim da je autorkin pristup celoj temi zamišljen kao ironičan, ali da, ona nije interesantna osoba (niti je preterano pametna), što sam i naglasila u tekstu, tako da se smisao malo gubi. Prosto mislim da njen problem nije toliko fizički izgled (mada joj on sigurno ne pomaže) već sklop ličnosti, a u tom smislu nam opet beži poenta.

      Delete
  3. Fenomenalna recenzija!:)))) Baš sam uživala čitajući. Rekoh ti već, naslov me baš zasmejao i stvarno bih očekivala odličnu komediju, tonu cinizma, inteligentnu i samoironičnu junakinju....kad ono, ništa. Ideja je svakako dobra, ali nažalost, izvesti je u praksi uobičajeno omane.
    Ime junakinje je, svejedno, urnebesno!
    Kategorija "ružnog" (kao i lepog), koliko god delovala problematično (jer je "lepota u oku posmatrača"), ipak ima neke objektivne standarde, barem se meni tako oduvek činilo. Ali, u našoj sopstvenoj percepciji uvek postoji i preuveličavanje. E, sad, na osnovu dosadašnjeg iskustva i primera iz okruženja, stekla sam utisak da su upravo te "ružnije", odnosno, neugledne žene mnogo češće u vezama, seksualno aktivnije, lakše prilaze muškarcima koji im se dopadaju, lakše pronalaze partnera i to često upadljivo lepšeg od sebe. Važi za sve generacije, dakle, može se reći - stara pojava. Kao da one imaju veću slobodu, (glumljeno) samopouzdanje, tek,definitivno im taj seksualni život nije ništa monotoniji od onih koji vode lepuškaste i lepe žene - uglavnom usamljene, izbirljive.
    A ovo za Kleopatru....ja mislim da je uteha prosečnih!:) Šalu na stranu, sem opaski o nosu, nisam nigde zaista naišla na podatak da je bila ružna, ali činjenica je da harizma i šarm (kao, uostalom i kod muškog pola) nemaju veze sa tom objektivnom (ne)lepotom. Tema za neku drugu priču.
    A te kvazi-političke korektnosti mi je već, stvarno, preko glave...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jao, ime junakinje... znaš koliko sam puta proveravala da li sam dobro napisala :D Ima dobrih momenata, ali dobru knjigu ne čine momenti. Stvarno sam razočarana, očekivala sam da će biti dobra.
      Slažem se sa tobom da postoje neke ustaljeni standardi lepote i ma koliko se oni vremenom menjali, uvek se nekako zna šta je lepo a šta ružno, uprkos različitim ukusima (pa čak i uprkos modnim trendovima). Shvatam da bi za nekoga sam naslov bio uvredljiv zbog etiketiranja junakinje kao ružne, ali ja nemam taj problem jer nisam pobornik ovih novih shvatanja da je svako lep na svoj način (izvinjavam se, ali prosto ne mislim tako).
      O Kleopatrinom izgledu sam dosta čitala, naročito nakon modernih 3D rekonstrukcija njenog lica. Često se poredi sa Nefertiti (kad smo već kod pojma lepote) i kad ih staviš lice uz lice, Kleopatra stvarno ne deluje kao izuzetna lepotica :D

      Delete
  4. Jao baš šteta što je tako loša knjiga meni je baš nekako intrigantan naslov i baš bih je uzela da je čitam.Šteta što je kod nekih knjiga naslov najbolji deo. Ovo što si ti opisala meni liči na mene u pmsu kad sam sebi jako gadna i debela pa pojedem picu da se utešim uz obrazloženje da ću da vežbam sutra. Možda je junakinja večno u pmsu? Hahahha Inače ja baš volim da istražujem o pojmu lepote i o fibornačijevom nizu. Jako mi je zanimljivo to što se lepota može izačunati i što mi nesvesno kad nekog pogledamo i odmah sračunamo taj zlatni presek. Mada ne mislim da to kolko je neko lep ima neke veze sa ljubavnim životom i da nema tu nekih pravila.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slažem se da nema pravila. Možda je fizički privlačnim osobama lakše da se istaknu (hajde to tako da kažemo), ali to ništa ne garantuje. Svaka knjiga nađe svog čitaoca pa je tako i sa ovom, ali nažalost, otkako sam napisala tekst, čujem samo slična mišljenja. A stvarno šteta, ideja je baš dobra.

      Delete
  5. Da pa verovatno bi bila bolja knjiga da nije pokušavala da nikog ne uvredi.

    ReplyDelete