Mesečni favorit - maj



Ovaj maj je bio, da se poslužimo rečima Metalike, pomalo frantic tick tick tock. Neočekivana selidba, dva književna festivala u čijoj organizaciji sam učestvovala (i novi potpisani primerci u biblioteci, jej!), pisanje projekta i rođendan koji je, avaj, prošao neprimećeno, ali poslužio kao izgovor da sebi kupim knjigu koju sam dugo želela (hvala mu zbog toga). Ipak, u svoj toj jurnjavi bilo je i par trenutaka mira koje sam mogla da izdvojim na čitanje, tako da i ovog meseca brojimo standardnih pet pročitanih knjiga. Idemo redom:



1. Dobra predskazanja, Teri Pračet i Nil Gejmen – Ovu knjigu sam već čitala, naravno, davno, davno, kada sam bila na samim počecima upoznavanja sa Pračetovim likom i delom (i vrlo verovatno nisam ni znala ko je Gejmen). Kada je najavljena ekranizacija rešila sam da se podsetim gradiva pošto se, iskrena da budem, detalja gotovo i nisam sećala. Zato sam podsećanje uklopila tako da mi gradivo bude sveže, ali i da objavim tekst o knjizi tik pred emitovanje serije (možete ga pročitati OVDE). Vraćanje davno pročitanoj knjizi me je obradovalo iz dva razloga: serija je sasvim ok, pa se nadam da će ona predstavljati svojevrsni vetar u leđa za adaptacije drugih Pračetovih knjiga; i još važnije: činjenica da sam sve živo pozaboravljala uticala je na to da ponovo uživam u napisanom i to na sasvim nov način i sad bih najradije krenula redom sa omiljenim Pračetovim knjigama... ali, kao što znate, spakovane su negde, tako da ću se verovatno ipak držati svog prvobitnog plana (a to je da krenem sa ponovnim čitanjem, i to na engleskom, tek kada Laguna objavi sve preostale romane).

2. Egzodus roda, Valid Nabhan – još jedna knjiga o kojoj sam pisala (tekst vas čeka OVDE) specijalnim povodom. Nabhan je bio gost Festivala dobitnika EUPL nagrada tokom kog je predstavio svoj roman, te sam imala tu čast da ga upoznam, provedem neko vreme s njim i čujem zanimljive priče o nastanku romana, piščevom životu u Beogradu, ali i na Malti na koju bih se odselila sutra, samo da nije one proklete vlage u vazduhu koju moja kosa prosto ne može da podnese. Kako je recenzija već na blogu, neću se ponavljati pričom o knjizi, samo ću vam reći da je, nakon što sam upoznala pisca, gledam potpuno drugim očima.

3. Zaludnost življenja, Dimitri Verhulst – ovu knjigu sam uzela još na Sajmu i imala sam baš velika očekivanja. Volim realne priče o marginalizovanim junacima, naročito kada ih pišu autori iz zemalja čiju književnost nemam priliku često da čitam (kao što je to slučaj sa Belgijom, npr), ali sa Verhulstom je nešto zaškripalo, nisam ni sama sigurna šta, i nikako nisam mogla da se ,,uživim” u priču. Biće da je ovo jedna od onih knjiga koje mi prosto ,,nisu legle” a da ni sama ne znam zašto – možda zbog trenutka, možda zbog raspoloženja, a možda razlog ni ne mora da postoji (knjige su kao ljudi, znate, s nekima kliknete odmah, s nekima prosto ne). Ipak, knjiga ima odlične (argumentovane) ocene tako da, ako volite ovakvo štivo, pružite joj šansu. Možda ću i ja nekad ponovo.

4. Dani, Gast Greber – još jedna knjiga koja je bila predstavljena tokom Festivala EUPL i još jedna koja dolazi iz zemlje čiju književnost ne viđamo često. Ovog puta je to Luksemburg (maj je, kad malo bolje razmislim, bio mesec ,,egzotične evropske književnosti”). U pitanju je zbirka kratkih priča u kojoj je opisan jedan dan u životu devet različitih junaka, u kom dolazi do prelomnih trenutaka u njihovim životima. Nekada je to istinska tragedija, nekada situacija koja, gledano sa strane, deluje sasvim bezazleno. Uskoro ću vam pisati opširnije, ali ako ste ikada želeli da se upoznate sa književnošću (ali i svakodnevicom) Luksemburga, ,,Dani” su odličan način.

5. Gajba, Aleksandar Gubaš – O ovoj knjizi sam slušala još dok je bila u procesu nastajanja jer je pisac, sticajem okolnosti, moj poznanik i kolega! Toliko mi je drago što je roman ugledao svetlost dana i što sam dobila primerak maltene još vruć od štampe, da sam odmah sela da ga čitam, iako sam znala da je u pitanju žanr koji mi nikako ne leži. Da, da, pogađate - YA i to još futuristički. Svejedno, priča se dešava u Srbiji, u ne tako dalekoj budućnosti u kojoj se među ljudima slobodno šetkaju roboti, a radnja je smeštena u Gajbu, futuristički kompleks koji sam sve vreme zamišljala kao onu napuštenu betonsku kontrukciju na Zelenom vencu. Veoma detaljan opis Gajbe jasno stavlja do znanja da nisam u pravu, ali u mojoj glavi se još od prve stranice iskristalisala slika te zgradurine, i tu više nema govora, žao mi je. Ne želim da vas lažem (zato me i volite, znam) i da pričam kako sam oduševljena knjigom jer nisam, iz prostog razloga što meni SF sam po sebi nije preterano zanimljiv (naročito YA) i to je nešto protiv čega ne mogu. Mogu ipak, objektivno gledano, da vam kažem da je autor izuzetno maštovit (što znam i od ranije), da je radnja dovoljno napeta da ne bude dosadna, da su dijalozi prirodni, stil lagan i čitak, ali zbog velikog broja informacija koje morate pratiti i pamtiti ipak zahteva da se uključi mozak. Dakle, knjiga je sigurno dobar izbor za nekog tinejdžera (i sve one koji se tako osećaju) koji uživa u YA distopijama.

Titulu favorita ovog meseca nose ,,Dobra predskazanja” (umalo da objavim post a da ne proglasim ,,pobednika”). Možda sam malo sentimentalna, ali oprostićete mi, tako je uvek kad je Pračet u pitanju. Toliko od mene za danas, sad je red na vas. Šta ste vi čitali tokom maja meseca? Koja knjiga vam se posebno dopala?

Do sledećeg posta,
Vaša Stš <3

CONVERSATION

4 comments:

  1. Nama dvema rođendan prođe nekako neprimetno, što možda i nije tako loše.:) Sve knjige sa liste deluju zanimljivo, sa Pračetom ću početi najozbiljnije čim se ove obaveze oko faksa malo stišaju, a dva "Odisejina" noviteta dolaze na red veoma vrzo.:) Drago mi je zbog tvog kolege i nadam se da će imati uspeha sa romanom, žanr svakako veoma dobro prolazi poslednih godina.
    Što se mene tiče, pošto sam se "bacila" na istraživanje za tezu, pročitam svega par knjiga van stručne literature i zbog toga sam postala mnogo izbrljivija, privremeno barem. Eto, baš juče sam završila "Tajnu istoriju" Done Tart, o kojoj tekst ide u subotu, jer me baš oduševila.:)
    Isto me uskoro čeka jedan književni festival, ali ima vremena, pričaćemo i to tome. Sve u svemu, leto uz knjigu ne gine!:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Videla sam preporuku na GR za ,,Tajnu istoriju" :) O toj knjizi čujem samo pohvale, ali odavno je rasprodata i nikako da je nabavim. Možda uzmem original jednog dana. Sačekaću recenziju pa ću da vidim :D
      I ja se nadam da će ,,Gajba" dobro proći. On ima toliko iskustva u radu sa decom i mladima da ne sumnjam da mu je to pomoglo u pisanju knjige. Ostaje da vidimo, svakako držim fige :)

      Delete
  2. *izbirljivija

    E, da, isto mi je rođus poslužio kao izgovor da nabavim najnoviju Martinovu knjigu, "Vatra i krv", što me baš obradovalo.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja sam rođendanski popust iskoristila da Dušanu uzmem neku fantastiku, kad već za knjige na engleskom ne daju. Za svoju sam iskoristila rođendansku privilegiju da ispunim hir i mnogo mi je drago, već sam je pročitala i super je! :)

      Delete