Knjižara jučerašnjih dana – Ejmi Majerson



Ejmi Majerson je američka književnica. Živi u Los Anđelesu i predaje kreativno pisanje na Univerzitetu u Južnoj Kaliforniji. Njen jedini roman ,,Knjižara jučerašnjih dana” (2018) postao je svetski bestseler nedugo nakon objavljivanja.


,,Knjižara jučerašnjih dana” je roman o Mirandi Bruks, mladoj nastavnici istorije koja, baš nakon što se preseli u stan svog momka i počne da razmišlja o novom razdoblju u svom životu, prima vest o smrti svog ujaka Bilija koji joj u nasleđe ostavlja svoju knjižaru ,,Prospero”. Bili je, baš kao i knjižara, bio važan deo Mirandinog detinjstva – često su provodili vreme zajedno među policama ispunjenim knjigama, igrali originalne igrice i rešavali zagonetke koje bi Bili smišljao. Bili je, međutim, iz njenog života nestao pre punih 16 godina, nakon jedne kasnovečernje svađe s Mirandinom majkom. Od tada nije čula ništa o njemu, a sada joj je ostavio svoju knjižaru. Malo pre toga stigla joj je i neobična pošiljka: primerak Šekspirove ,,Bure” i razglednica s nejasnom porukom: ,,Razumevanje nas priprema za budućnost”. Čim je prođe prvobitni šok, Miranda će sabrati dva i dva i shvatiti da je u pitanju još jedna, ovog puta poslednja Bilijeva igra zagonetki.

Zaintrigirana ujakovim postupkom, Miranda će se zaputiti u Los Anđeles i saznaće da je knjižara ,,Prospero” na ivici bankrota. U njoj će je, međutim, čekati sledeći trag u ,,lovu na zagonetke” zahvaljujući kom će do kraja romana otkriti mračnu tajnu svoje porodice... a usput pronaći i novu ljubav i nove prijatelje.

,,Knjižara jučerašnjih dana” je pravi mamac za ljubitelje knjiga o knjigama. Roman je pun citata i aluzija na klasike svetske književnosti, počev od ,,Bure” koja je veoma važna za čitavu fabulu, preko ,,Džejn Ejr”, ,,Frankenštajna” i drugih, i krcat  zagonetkama koje možete rešavati zajedno sa glavnom junakinjom (ali ne morate ako ne biste da se mučite jer znate da će ona svakako rešiti sama). Roman je, međutim, jednako krcat i nelogičnostima i situacijama koje je, van fikcije, zaista teško zamisliti. Na primer, činjenica da Mirandin ujak rizikuje da neke tragove ostavi na mestima na kojima bi lako mogli nestati (kao što je knjiga na polici u knjižari koja svakog dana može biti prodata, ali eto, nije). Zašto bi uopšte rizikovao da tako važnu tajnu podeli na tako nepouzdan način? Tu na scenu, naravno, stupa deus ex machina rešenje – Miranda dolazi do svakog sledećeg traga baš kada pomisli da je naišla na ćorsokak. Dakle, ako želite da uživate u ovom romanu, trudite se da ne razmišljate previše o njegovim nedostacima i samo se prepustite priči. ,,Knjižara jučerašnjih dana” je prilično dinamičan roman, sa misterijom koja, mada u nekom trenutku postaje očigledna, sadrži delove koji to ipak nisu, sa realističnom glavnom junakinjom i potpuno nerealističnim zapletom i sa podtekstom o krizi malih, nezavisnih knjižara koje su nekada bile duša velikih gradova, a sada su, zahvaljujući knjižarskim lancima i knjigama dostupnim u elektornskom formatu, na rubu nestajanja. Ako ste se zainteresovali za ovaj roman jer volite izazovne priče pune intertekstualnosti i pametnih aluzija, bojim se da biste se mogli razočarati. Ako vam, pak, treba lagano štivo za odmor, onda slobodno zakoračite u ,,Knjižaru jučerašnjih dana”.

Ocena: 2/5
Izdavač: Laguna

CONVERSATION

4 comments:

  1. Nedavno je baš bio na Laguninoj akciji, kao "knjiga sedmice", ali ja "ne imadoh novce":), pa ću morati da čekam da ga nabave u biblioteci. Inače, ovakve priče me uvek privuku, iako se najčešće ispostavi da je neki "Čitaoci iz Brouken Vila preporučuju" fazon, pa se razočaram, ali rekla bih da je ovo taman dovoljno zabavno da ne mrzim likove i radnju sve vreme.:) Odličan tekst!
    P.S. Čim videh da se knjižara zove "Prospero", a glavna junakinja Miranda, znala sam da će imati veze sa "Burom".:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pa da, vrlo je očigledno :)
      Ja ću neko vreme malo da pauziram sa tim knjigama o knjigama/knjižarama, do sada me nijedna nije oduševila, a uvek se upecam :D

      Delete
  2. Jako su lepe te korice sa tom knjizarom i bas sam bila zainteresovana za nju kada je izasla , jer volim kada se u nekoj knjizi pominju druge knjige. Nisam baš sigurna da li ću ikad stići da je procitam nije mi baš neki prioritet , jer ne ocekujem da će mi se mnogo dopasti, al nemoj da odustaneš od motiva knjiga u knjigama ima i onih uspelijih dela koji su super iskoristili taj motiv. :) Čula sam da je knjiga Sabrana dela El Dzej Fikarija mnogo bolja isto je Lagunina i isto je o knjizari, ali bas je svi hvale. Ja sam čitala Gearnsy literary and potato peel society koji je isto izdala Laguna i bas je predivna knjiga o ljudima koji vole knjige i koji su slučajno osnovali klub i zavoleli knjige . Ja nisam očekivala da će mi se dopasti očekivala sam da će biti tako nešto lagano za plažu, a knjiga je zapravo sjajna.

    ReplyDelete
  3. Čula sam za ,,Sabrana dela" i ranije, a neko mi je taj naslov pomenuo baš u poređenju s ovom knjigom, kažu da je mnogo bolja. Na listi za kupovinu mi je The Bar Harbor Retirement Home for Famous Writers (And Their Muses), nije baš o knjižarama, ali jeste o piscima (doduše penzionisanim, a svi znamo da volim da čitam o postarijim likovima), tako da nisam baš skroz skroz odustala :D

    ReplyDelete